Булінг (цькування), -тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести зміни до такихзаконодавчихактівУкраїни:
1. У КодексіУкраїни про адміністративніправопорушення (ВідомостіВерховної Ради УРСР, 1984 р., N 51, ст. 1122):
1) Доповнити Кодекс ново юстаттею 173-4 такого змісту:
"Стаття 173-4. Булінг
Булінг, тоб томоральне, або фізичне насильство, агресія, у будь-якійформі, або будь-якііншідії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокогоставлення -
тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, або вчинені відносно неповнолітнього, або вчинені з особливою жорстокістю -
тягнуть за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальністьза яке передбачено цією статтею, -
тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником, або засновником закладу освіти, -
тягне за собою накладення штрафу відп'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян";
2) Статтю 221 після цифр "173 - 173-2" доповнити цифрами "173-4";
3) Статтю 255 після цифр "173 - 173-2" доповнити цифрами "173-4".
2. У ЗаконіУкраїни "Про освіту" (ВідомостіВерховної Ради України (ВВР), 2017 р., 38 - 39, ст. 380):
1) У статті 1 частину першу доповнити новим пунктом "3-1" такого змісту:
3-1) булінг - моральне, або фізичне насильство, агресія, у будь-якійформі, або будь-якііншідії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення";
2) У статті 25 частину другу, після абзацу дев'ятого, доповнити новим абзацом такого змісту:
"здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладіосвіти; розгляда єапеляційні скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу за заявою здобувачів освіти, їх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; скликає комісію з розгляду апеляційно їскарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу та вживає належних заходів реагування відповідно до її рішень; сприяє створенню безпечного освітнього середовища у закладі освіти";
3) У статті 26 частину третю, після абзацу дев'ятого, доповнити новим абзацом такого змісту:
"затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладіосвіти; розглядає заяви про випадки булінгу відз добувачів освіти, їх батьків, законних представників, інши хосіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає комісію для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідни заходів реагування";
4) У статті 30 частину другу, після абзацу двадцятого, доповнити чотирма новими абзацами такого змісту:
"правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;
план заходів спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладіосвіти;
порядок подання та розглядузаяв про випадки булінгу в закладіосвітивідздобувачівосвіти, їхбатьків, законних представників, інших осіб;
порядок реагування на доведені випадки булінгу у закладіосвіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу";
5) У статті 53:
у частині першій абзац десятий, післяслів "форм насильства та експлуатації", доповнити словом "булінгу";
частину третю, після абзацу четвертого, доповнити новим абзацом такого змісту:
"повідомити керівництво закладу освіти про відомийїм факт булінгу по відношенню до здобувача освіти або педагогічного, науково-педагогічного, наукового працівника, інших осіб, які залучаються до освітньогопроцесу, свідком яких вони булио собисто, або отримали достовірну інформацію про такий випадок від інших осіб";
6) У статті 54:
частину першу доповнити новим абзацом такого змісту:
"захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі, булінгу, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю";
частину другу, після абзацу тринадцятого, доповнити новим абзацом такого змісту:
повідомляти керівництво закладу освіти про відомийїм факт булінгу по відношенню до здобувача освіти або педагогічного, науково-педагогічного, наукового працівника, іншихосіб, які залучаються до освітнього процесу, свідкомякого вони були, або отримали достовірну інформацію про такий випадок від іншихосіб та в межах своїх повноважень, вживати невідкладних заході вщодо припинення булінгу";
7) У статті 55:
частину другу доповнити трьома новими абзацами такого змісту:
"подавати заяву керівництву закладу освіти або його засновнику про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу по відношенню до дитини, або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
брати участь у розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладі освіти та отримувати інформацію про стан його реалізації";
частину третю доповнити двома новими абзацами такого змісту:
"сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо виявлених фактів булінгу;
виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу у закладі освіти";
8) У статті 64 частину першу, після абзацу восьмого, доповнити новим абзацом такого змісту:
"розробляє та затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладах освіти, порядок реагування на випадки булінгу, порядок застосування заходів виховного впливу, а також узагальнює та оприлюднюєі нформацію про випадки булінгу у закладах освіти";
9) У статті 71 частину другу доповнити новим абзацом такого змісту:
випадків булінгу у закладах освіти та заходів реагування на такі випадки, вжитих керівництвом закладу освіти, або його засновником";
10) У статті 73 частину четверту, після абзацу третього, доповнити двома новими абзацами такого змісту:
"здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в закладіосвіти, повноту та своєчасність заходівреагування на таків ипадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти;
отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сферіосвіти і науки щодо загального числа випадків булінгу у закладах освіти за визначений період";
11) У статті 76 частину другу, після слів "їх адаптації до умов соціальногосередовища" доповнити словами "профілактиці та попередженню булінгу".
II. Прикінцевіположення
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом: привести свої нормативно-правові акти увідповідність ізцим Законом;
забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Голова Верховної Ради
України
А. ПАРУБІЙ
Процедура подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булянгу (цькування) в закладі освіти
Учасником освітнього процесу (педагогічні працівники, батьки) на ім’я керівника освітнього закладу подається заява про випадок цькування
Зразок заяви
Директору ЗДО
П.І.Б
від кого _________
ЗАЯВА
Доводжу до Вашого відома, що останнім часом моя донька(син), ПІБ, постійно зазнає морального та фізичного тиску з боку……(ПІБ образника). Прошу терміново
розібратися в ситуації що склалася.дата дата підпис
Порядок реагування на доведені випадки булінгу
1. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
2. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу,яка з’ясовує обставини булінгу.
3. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органівНаціональної поліції України та Службу у справах дітей.
4. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу,несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13(вчинення правопорушень за статтею 1734
) Кодексу України про адміністративні правопорушення.
ГАРЯЧА ТЕЛЕФОННА ЛІНІЯ ЩОДО БУЛІНГУ
116000
ГАРЯЧА ЛІНІЯ З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ НАСИЛЬСТВУ
116 123 або
0 800 500 335
УПОВНОВАЖЕНИЙ ВЕРХОВНОЇ РАДИ З ПРАВ ЛЮДИНИ
0 800 50 17 20
УПОВНОВАЖЕНИЙ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ З ПРАВ ДИТИНИ
044 255 76 75
ЦЕНТР НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0 800 213 103
НАЦІОНАЛЬНА ПОЛІЦІЯ УКРАЇНИ
102
Керівник закладу є відповідальною особою за повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки
0952233309
Скажи булінгу «Ні!»:
5 мультфільмів, які навчають цінувати кожного
1. «Жив собі чорний кіт»
Мультфільм про те, як живеться чорному коту. Через людські забобони з ним ніхто не спілкується, тому він опинився у повній ізоляції. Всьому причина – чорний колір його шерсті. Що відчуває кошеня, наскільки йому сумно і самотньо? Про це ніхто навіть не замислюється. Щоб не мати клопіт, усі його намагаються обійти десятою дорогою. Однак варто котові забруднитися у білу фарбу – ставлення до нього вмить змінюється.
2.Мультфільм «Про пташок»
Історія про зграю горобчиків, які спілкуються між собою, сидячи на дротах. До них прилетіла доброзичлива чуднувата пташка, зовсім не схожа на них, тому горобці не прийняли її до гурту, хоча вона цього хотіла. Щоб позбутися настирної гості, спільнота горобців спочатку її ігнорує. Потім закльовує, намагаючися зігнати зі спільного дроту, не розуміючи, які саме наслідки це може мати для них самих.
3. «Вірте у любов, вірте у Різдво»
Це історія про їжачка на ім’я Генріх, який уперше прийшов до нового класу. Він би з радістю подружився з однолітками, однак спілкуватися і гратися йому заважають колючки, через які він і сам страждає. Минає час, і напередодні Різдва Генріх помічає, що однолітки шепочуться і сміються за його спиною. Коли засмучений їжачок виходить на шкільне подвір’я, його чекає несподіванка – подарунок від однокласників, завдяки якому вони зможуть дружити і гратися!
4. «Курка, яка несла всяку всячину»
Це історія про курку, яка мріяла про діточок, і одного разу вона знесла 7 яєць, з яких вилупилося 6 курчаток і один… маленький екскаваторчик. На відміну від чорного кота, не зважаючи на те, що екскаваторчик був не такий, як курчата, батьки його любили і ставились так само, як і до інших.
5. «Гидке каченя»
«Гидке каченя» – всесвітньо відома казка данського письменника Ганса Крістіана Андерсена. Вперше вона була опублікована у 1843 році. Це історія про маленьке лебеденя, яке з незрозумілих причин потрапило до родини качок. Тільки-но вилупившись із яйця, воно отримало прізвисько Гидке каченя за свою непоказну зовнішність, відмінну від «родичів».